
Datele
publicate de Registrul Transportatorilor, în colaborare cu Ministerul
Transporturilor din Italia, arată că în primul trimestru al lui 2025
sectorul transportului rutier de marfă continuă să se contracte. Numărul
companiilor active a scăzut cu 1,04% față de sfârșitul lui 2024,
ajungând la 98.277 de operatori activi, în timp ce alte aproximativ
2.000 de firme sunt înregistrate, dar suspendate. În primele trei luni
ale anului, s-au înregistrat 909 firme noi, dar 1.828 au fost radiate,
generând un sold negativ de 919 unități.
Potrivit Trasporto Europa, cele mai
afectate sunt companiile mici: transportatorii cu 2–5 vehicule au
înregistrat o scădere de 1,90%, iar cei cu un singur vehicul au scăzut
ușor, cu mai puțin de 0,5%. Segmentul cu 6–20 de camioane pare stabil,
cu un recul minor. În schimb, companiile cu flote medii și mari câștigă
teren: cele cu 21–50 de vehicule au crescut cu 0,59%, iar firmele cu
peste 100 de camioane au ajuns la 998 (+0,91%).
Aceeași tendință se reflectă în
structura parcului auto. Numărul companiilor care utilizează vehicule
ușoare (sub 3,5 tone) este în scădere, în special în segmentul sub 1,5
tone (-2,55%). Scăderi moderate apar și la vehiculele medii, în timp ce
segmentul greu, cu peste 16 tone, se menține stabil, pierzând doar
câteva unități. În paralel, rămâne ridicat numărul firmelor fără
vehicule active – 17.478 de operatori.
Pe partea de transport specializat,
situația este diferită. Numărul companiilor autorizate pentru transport
ADR a crescut ușor, la 6.331 de operatori (+0,83%), iar vehiculele
certificate ADR au ajuns la 50.075. Transportul la temperatură
controlată a înregistrat o creștere lentă, dar constantă: numărul
firmelor a urcat la 64.067 (+0,21%), iar flota ATP a crescut cu 2,44%.
Imaginea
de ansamblu indică un proces lent, dar clar de consolidare a pieței.
Numărul total de companii scade, dar supraviețuiesc și se dezvoltă
firmele mai mari, mai capitalizate și orientate către servicii cu
valoare adăugată ridicată. Micii operatori ies treptat din piață, în
timp ce specializarea și investițiile în flote moderne devin factori
esențiali de reziliență și creștere.
Sursa:logisticpost.ro