Creșterea numărului falimentelor
și dificultăților financiare în sectorul logisticii și transportului
rutier este evidentă de câțiva ani. Această suferință, potrivit analizei Girteka, a fost accentuată și de presiunile economice, schimbările de reglementare și necesitatea de a ţine pasul cu progresele tehnologice. Impactul acestor presiuni a fost profund: aproape
88.000 de companii de transport și 8.000 de brokeri de marfă și-au
încetat activitatea numai în SUA în 2023. Această tendință se reflectă
uniform în Europa, deoarece creșterea numărului de falimente în Germania
se manifestă în fiecare an din 2020 și a fost notabilă lună de lună în 2023.
Creșterea numărului de falimente în sectorul logisticii și
transportului rutier este o problemă cu mai multe fațete. Ea provine din
presiunile economice, costurile operaționale în creștere, fragmentarea
pieței, perturbările geopolitice și alte probleme.
Ca răspuns la tensiunile financiare, fuziunile și achizițiile
(M&A) au devenit cunoscute ca strategii viabile pentru
supraviețuirea și creșterea afacerilor la scară globală. Exemple precum
achiziția Bollore de către Ceva Logistics demonstrează eforturile de a
persevera, de a consolida prezența pe piață și de a stimula sinergiile.
În Polonia, sectorul transporturilor se
confruntă cu provocări acute. 120 de companii au declarat faliment numai
în T1 2024, iar alte 1.400 de companii au implementat politici de
restructurare, cum ar fi reducerea flotelor sau a personalului, iar
multe altele se confruntă cu amenințarea insolvabilității.
Principalele provocări includ modificările aduse de Pachetul
Mobilitate, care au crescut costurile operaționale fără creșteri
adecvate ale tarifelor de transport. De exemplu, cerința de înlocuire
obligatorie a tahografelor până la sfârșitul anului poate mări costurile
cu circa 1.000 de euro per camion.
O altă provocare este incertitudinea din jurul problemei
decarbonizării transporturilor în Europa – nu toate companiile din
transportul rutier de mărfuri au cunoștințele și resursele necesare
pentru a se conforma cu reglementările UE și pentru a se alinia cu
raportarea emisiilor Scope 3 CSRD – pentru a oferi valoare suplimentară
clienților din termeni de soluții de transport durabil.
În plus, comenzile au scăzut: tonajul din transportul rutier s-a
redus cu 1,7% în 2024 față de anul precedent, însumând 67,6 milioane de
tone. Martie 2024 a fost dur, cu o scădere cu 3,8% a volumului
transportat la 22,1 milioane de tone.
În ciuda tendințelor similare cu cele ale Poloniei în ceea ce privește falimentele în sectorul logistic, Germania și Benelux prezintă o rezistență relativă, inclusiv măsuri notabile la nivel național pentru a sprijini sectorul.
Principalele cauze ale insolvenței companiilor identificate în
Germania și Benelux sunt costurile ridicate ale energiei, problemele
existente în lanțurile de aprovizionare și inflația ridicată. Potrivit
Global Euronews, numărul insolvențelor a crescut pe parcursul anilor
2021, 2022 și 2023, iar în 2023 creșterea a fost de asemenea notabilă
lună de lună.
Majoritatea falimentelor – 8,7 la 10.000 de companii în 2023 – au
fost legate de transport și depozitare. În 2024, acest număr a crescut
și mai mult, ajungând la 29,6 cazuri la 10.000 de companii la începutul
anului.
Guvernele din această regiune au încercat să întărească capacitatea
țărilor de a face față fluctuațiilor economice și incertitudinilor de
reglementare prin investiții robuste în infrastructură, economii
diversificate și avantaje geografice strategice. Germania a depus un
efort sistematic pentru a atenua congestionarea traficului și pentru a
consolida infrastructura, cu investiții substanțiale alocate pentru
drumuri, feroviare și căi navigabile.
Sursa: logisticpost.ro